Leden, únor 2018

Máme po vysvědčení, začalo 2. pololetí a jedeme znova na plné obrátky.

S čím mají děti problém. 

- s přepisem textu a doplňováním i, í, y, ý. Opisovali věty a ve slovech bylo zároveň doplňování i, í, y, ý. Byla pouze jedna dvojka, jinak trojky, čtyřky, pětky.

Děti neumí použít pravopisná pravidla. Proč se učíme měkké souhlásky?  Protože se po nich píše měkké i-í. Proč se učíme tvrdé souhlásky? To proto, že po nich píšeme tvrdé y-ý. Proč se učíme vyjmenovaná slova? Protože pouze u nich a slov příbuznách se píše tvrdé y-ý. A často děti nepřemýšlí o významu slova ve větě. Pak vznikají tyto věty. Slepýš tu krabici lepidlem nebo klihem? Koupíš is nové liže? Pyl jsem ochucenou limonádu. Pil je jemný prášek na květinách. Bydlí v přepichu.  Přepych - příbuzné slovo od slova pýcha, bude tam tvrdé y.....atd.

- v matematice jim nejde písemné sčítání, odčítání s přechodem. To je počítání pod sebe. Hlavně, kdy jde jedna dál.

Ještě malou informaci ohledně cukru a sladkostí. Možná víte nebo nevíte, že kdyby jste odbourali sladkosti, čokolády a vůbec slazení cukrem, dítě se Vám během měsíce uklidní, není tak hyperaktívní, víc se soustředí a podává lepší výsledky. Cukr nahrazujte ovocem,medem, ale opravdu v malém množství. Hodně informací je na internetu a je na Vás, jak tuto informaci přijmete. Jinak přeji příjemný víkend.

 

 

Děti budou psát z matematiky test v březnu   - je to matematická soutěž pod názvem matematický klokan - kategorie cvrček. Testy z předešlých let najdete na internetu, můžete s dětmi procvičit. Je to o logickém uvažování. Tak posílám  adresu testů. Na konci po 18 otázce ve cvrčkovi jsou výsledky.

https://matematickyklokan.net/Sborniky/sbornik_klokan_2016.pdf

 

Teď vybíráme 30,- Kč na adopci na dálku a v březnu 150,- na SRPŠ. Jinak doufejme, že nás nesklátí chřipky.

 

Cukr a jeho škodlivostO roztomilých dětech s oblibou říkáme, že jsou „jako z cukru“. Vzhledem k množství sladkostí, které do svých malých tělíček ládují, to bohužel o mnoha platí doslova a do písmene. Dnes se zbytečně sladí nejrůznější potraviny, do nichž se cukr dříve nepřidával. To podle odborníků na výživu narušuje nutriční rovnováhu v našem těle a vede ke vzniku cukerné závislosti. Ano, slyšíte dobře – podle posledních výzkumů zbavit se touhy po sladkých pokrmech je stejně obtížné jako zbavit se kouření.

 

V bludném kruhu

Nadváha je však pouze jedním z mnoha nebezpečí, ke kterému vede nadměrný přísun tzv. prázdných kalorií ve slazených nápojích a cukrářských výrobcích. Miminka do jednoho roku na nadbytečný příjem cukrů reagují často průjmy či zácpami. U větších dětí má nadměrná konzumace sladkostí vliv na psychiku a změny chování. Děti mohou trpět náladovostí, mít problémy s učením, nadměrnou tělesnou aktivitou apod. Mnozí učitelé potvrzují, že po velkých přestávkách, během nichž se žáci nadopují sladkými nápoji a cukrátky, jejich soustředěnost výrazně klesá.

Cukr, sladkosti a slazené nápoje též přispívají k rozvoji chronické kvasinkové infekce – tzv. candidóze, zejména pokud jí sladkosti dítě, které je z nějakého důvodu právě léčeno antibiotiky. Kromě toho je třeba si uvědomit fakt, že k trávení bílého cukru naše tělo potřebuje některé vitamíny skupiny B (zejména vitamín B1), minerály (hlavně hořčík, chróm, zinek) a vlákninu. Takže při vyšší spotřebě sladkostí tělo dramaticky připravujeme o tyto důležité látky, které hlavně dětský organismus tak potřebuje k vývoji. Také dochází k úbytku vápníku, což má za následek oslabování zubní skloviny a vznik zubního kazu. Snížené množství zinku zase vede k ještě větší chuti na sladké, takže bludný kruh se uzavírá.

 

Všechno je v rukou rodičů

Je fakt, že od chvíle, kdy přicházíme na svět, až po okamžik, kdy se s ním loučíme, se ve většině našich jídel setkáváme s nějakou formou sladidel. První nemléčnou potravinou, kterou může v naší zemi novorozenec dostat již v porodnici, je 5% roztok glukózy ve vodě, mateřské mléko má sladkou chuť a cukr je obsažen i v některých dětských mléčných výživách. Postupně i s přibývajícím věkem je obliba sladkých pokrmů silně svázána s psychologií dítěte a rodiči jsou toho často přímými strůjci. Již od batolat řeší většinou nechutenství přislazováním, později jsou sladkosti rodiči často používány jako odměna. Důvodů k rozdávání cukrátek je dost každý den. Stačí si všimnout, kolik rodičů vyzvedává své děti ze školky s pytlíkem bonbonů jako odměnou za to, že bez nich vydržely – přitom není důvod, proč by děti nemohly být odměňovány například ovocem či různými oříšky. Kromě toho si mnozí rodiče stěžují, že jejich děti špatně jedí, zároveň je však dopují sladkostmi – tu Brumík, troška bonbonů, loupáček…

P1080594

Další nástrahou jsou všudypřítomné reklamy. Barevné hračky, lákavé obaly a přesně cílený marketing: z propagace dětských potravin vznikla veselá pouť, která má za cíl jediné – vytáhnout z peněženek rodičů co nejvíce peněz. Na dětské strávníky přitom myslí málokdo a starost o jejich zdraví je tak pouze v rukou rodičů.

 

Směrujme děti ke zdraví

Samozřejmě nikdo nepředpokládá, že by dítě neochutnalo nikdy nic sladkého. Sladká chuť k životu a k dětem obzvlášť samozřejmě patří, ale jen jako zpestření. Čokolády, bonbony, sušenky, kupované džusy, slazené jogurty, limonády, pudinky, zmrzliny a žvýkačky – tyto potraviny by se měly vyskytovat v jídelníčku dětí jen výjimečně. Příjem cukrů můžeme omezit také tím, že k snídani místo přeslazených, rádoby zdravých cereálií dítěti nabídneme kaši z vloček, jáhel či rýže, přislazenou marmeládou (ideálně domácí) či suchým ovocem. Ke svačině místo Pribiňáčku čerstvé ovoce či neochucený tvaroh nebo jogurt, smíchaný s dětskou přesnídávkou. Zvykejte dítě pít pouze vodu či neochucený čaj. Slazené nápoje jsou plné cukru a navíc s uhašením žízně příliš nepomohou.

A pamatujte, že pokud dítě naučíte sáhnout po ovoci místo sušence a po vodě místo limonádě, je to nejlepší příspěvek k jeho budoucímu zdraví.

 

Autor: Dana Tesaříková